Mára eljutottunk odáig, hogy a legtöbb vállalkozás felismerte, fontos, hogy legyen weboldala. Az online jelenlét elengedhetetlen része a sikeres üzleti működésnek. De vajon elég, ha egy cégnek van egy egyszerű honlapja, vagy ennél azért több kell a sikerhez?

Sok kisvállalkozás, amelynek korlátozottak az anyagi lehetőségei, legtöbbször vonakodik egy jól megtervezett weboldalba, vagy a már létező, de idejétmúlt honlapjának újratervezésébe invesztálni. Pedig kutatások és tanulmányok egész sora bizonyítja, hogy egy profi kivitelezésű weboldal hatással van a vásárlói élményre, az értékesítési lehetőségek generálására, vagyis összességében a vállalkozás pénzügyi helyzetére.

Miért fontos a webdesign?

Egy honlap látogatói, egyben potenciális vevői, tudatosan vagy tudattalanul, de mind reagálnak a vizuális tartalomra, a jó dizájn pedig vonzza a felhasználókat. A felmérések azt mutatják, hogy a látogatók 0,05 másodperc alatt alkotnak véleményt a weboldal kinézetéről, és ha nem tetszik nekik, amit látnak, akkor angolosan távoznak.

Az internetezők 75%-a a honlap kinézete alapján ítéli meg egy cég hitelességét.

(Forrás: Web Credibility Research from Stanford)

Ha a leendő vásárlók a vállalkozást egy elavult, semmilyen friss információt nem tartalmazó, nem mobilbarát oldalon találják meg, felmerül bennük a kérdés, hogy ha ez a cég ennyire nem ad a megjelenésére, akkor egyáltalán megbízhatók-e a termékei, szolgáltatásai, és inkább átmennek a konkurencia honlapjára.

A felhasználók 38%-a elnavigál a weboldalról, ha annak kinézete és tartalma szegényes, elavult.

(Forrás: Adobe)

Egy rossz webdizájn nemcsak a vállalkozás hitelességére van negatív befolyással, de a leendő vásárlókat is elijeszti, a látogatók több mint egyharmada pár másodperc után bezárja az oldalt.

Mi teszi a jó webdesignt?

A szépség viszonylagos: az, ami neked tetszik, lehet, hogy másnak közömbös, vagy egyenesen utálja. Tény, hogy bizonyos mértékig a személyes preferenciák is közrejátszanak abban, ahogyan egy dizájnhoz viszonyulunk, de az majd minden emberről elmondható, hogy ösztönösen vonzódik a szép dolgokhoz.

Minden dizájn standard elemeket használ, úgy mint színek, alakzatok, méretek, amelyek jó esetben egy egységes vizuális nyelvvé állnak össze. A jó webdesign hatékonyan kommunikál a weboldal látogatóival, és az információ-átadás tudatos kialakításával a látogatókból vásárlókat, megrendelőket formál. Egy átgondolt webdesign több módon is gazdagíthat egy weboldalt.

Használhatóság

A webdesign egyik legfontosabb célja, hogy a weboldal látogatói könnyen és gyorsan megtalálják a keresett információt.

Egy kutatás szerint a látogatók 86%-a a kínált termékekről, szolgáltatásokról informálódik, 65% a vállalkozás elérhetőségére is kíváncsi, míg 52% a bemutatkozó oldalra vet egy pillantást.

A webdesign célja, hogy a látogatóknak fontos, releváns információkat könnyen elérhetővé tegye. A bonyolult kialakítás a látogatót frusztrálja, és inkább bezárja az oldalt, semhogy “kincskereső” játékot játszon és a honlap legmélyebb bugyraiból ássa elő a szükséges információt.

Navigáció

A navigáció a weboldal egyik legfontosabb eleme, ezért nagy hangsúlyt kell fektetni a kialakítására. A menü kialakítására egyfajta pszichológiai ráhatásként is tekinthetünk, amely a Hick-Hyman törvényen alapszik.

A két neves pszichológus, William Edmund Hick és Ray Hyman arra a megállapításra jutott, hogy minél több választási lehetőséget adunk egy embernek, annál több idejébe kerül döntést hozni. Azért kell törekednünk a navigáció lehető legegyszerűbb kialakításra, hogy a látogató gyorsan el tudja dönteni, hogy a weboldalon belül hova szeretne eljutni.

Konverzió

A jól kialakított webdesign a weboldal azon részére tereli a látogatót, ahová azt te szeretnéd. Figyelemfelkeltő eszközökkel kiemeli a speciális ajánlatokat , a megfelelő helyeken CTA (cselekvésre szólító) gombokat helyez el mindezt úgy, hogy a kattintható elemeket a látogató könnyen beazonosíthassa.

A figyelemfelkeltés egyik legjobb módja a fehér tér alkalmazása a CTA blokk körül, de ugyanilyen hatékony lehet kontrasztos színek használata is. A lényeg, hogy a felhívás kitűnjön a környezetéből, megragadja a tekintetet és cselekvésre ösztönözze a látogatót.

Professzionalizmus és bizalomépítés

Ahogy fentebb írtam, 4-ből 3 ember a weboldal kinézete alapján ítél meg egy céget. Egy modern, professzionális honlap bizalmat ébreszt, elősegíti a márka iránti elköteleződést. Ha a márkának már van egy jól bejáratott imázsa, akkor a webdesign ezt is tükrözi, megkönnyítve a felismerést (logó, színek, betűtípusok, stb.) és biztosítva a vevőt arról, hogy jó helyen jár.

Mobilbarát kialakítás

Manapság az internetes böngészés nagyobb részt mobiltelefonokon zajlik, és ez a trend a jövőben csak erősödni fog. A Google is nyíltan a mobilbarát weboldalakat preferálja, ezért ha azt szeretnénk, hogy a keresőben ránk találjanak és a felhasználók pozitív benyomást szerezzenek, elengedhetetlen, hogy a weboldalunk reszponzív kialakítású legyen.

Az nem elég, ha a honlap asztali gépen és laptopon jól mutat, mobilon és tableten is megfelelően kell kinéznie és funkcionálnia. A megjelenés és a tartalom igazodjon az adott kijelzőmérethez, az oldal funkciói kisebb képernyőn is könnyen és gyorsan elérhetők legyenek.

SEO

A jó webdesign nemcsak a front end vizuális megjelenésére fókuszál, hanem nagy hangsúlyt fektet a háttér műveletekre is, amelyek jelentős mértékben befolyásolhatják a weboldal keresőoptimalizáltságát.

Lehet egy honlap csili-vili, ha a kódolása túlbonyolított, vagy túl nagy méretű képeket tartalmaz, akkor a betöltődés lassú lesz, a látogatók elmennek és mindez negatív hatással lesz az oldal SEO-jára is.

A webdesigner feladata olyan oldal tervezése, amely megfelel az aktuális trendeknek, a megrendelői és vásárlói igényeknek, de mindez nem megy a használhatóság és a SEO rovására. Cél a forma és funkcionalitás közti egyensúly megteremtése.

Kiemelt kép: Unsplash

Pin It on Pinterest

Share This