A webdesign trendek folyamatosan változnak, a végtelen technikai lehetőségeknek hála ma már a legextrémebb ötletek is képernyőre ültethetők, legyen szó 3d illusztrációkról, egymást átfedő rétegezésről vagy épp fotók és betűk kombinációjáról.

Ugyanakkor vannak olyan népszerű stílusok, mint például a minimalista megjelenés vagy a minden sallangtól mentes, színpompás flat design, amelyek ellenállnak a változásnak és nagyon úgy tűnik, hogy egyelőre nem mennek ki a divatból. Lássuk, mi jön velünk szembe a weben 2020-ban

1. Sötét dizájn

Az egyik legnépszerűbb irányzat a dark mode, azaz sötét tónusú háttér világos betűkkel. A sötét mód azon kívül, hogy kíméli a szemet és a képernyő energiafelhasználását is csökkenti, megfelelő színekkel kombinálva sokkal jobban kiemeli a tartalmi elemeket, a nagyobb kontraszt pedig figyelemfelkeltő, mágnesként vonzza a tekintetet. Egyre több weboldal fogja felhasználóinak felkínálni a világosról sötét módra váltás lehetőségét is.

2. Mintás hátterek

A mintás háttereknek korábban nem volt pozitív a megítélésük, amatőr és elavult megoldásnak tartották, ezért a webdesignerek sokáig kerülték őket, most viszont kezdenek újra divatba jönni. A teljes hátteret beborító minták mellett megjelennek a háttér csak egy részét fedő mintázatok. Jól megtervezett mintákkal igazán egyedivé varázsolhatjuk a weboldalunkat, amely így jobban kitűnhet a tömegből.

3. Kézzel rajzolt ikonok, betűtípusok

Egyre nagyobb az igény a kézzel rajzolt ikonokra, betűtípusokra és egyéb grafikai elemekre. A kézzel rajzolt elemek tökéletlensége emberközelibbé teszi a honlapot, személyre szólóbbak az így közvetített üzenetek.

4. Különböző alakzatú láblécek

Egyre több weboldalt találni, ahol szakítottak a megszokott téglalap alakú lábléccel. Látni félköríves megoldásokat, egyenetlen, szaggatott vagy hullámos szegélyeket. A hagyományostól eltérő footer kialakítás az elkövetkező időszak egyik népszerű webdesign megoldása lesz.

5. 3D grafikák

A 3D mindig is elvarázsolta az embereket, elterjedését korábban a technológia hiánya és az igen borsos ára akadályozta. Ma már viszont szinte bárki tud 3D-ben tervezni, szoftverek tömkelege áll rendelkezésre, nem egy közülük teljesen ingyenesen. A dizájnerek fantáziájának most már szinte semmi nem szabhat határt. Letisztult 3D grafikákkal modern és magával ragadó megjelenést kölcsönözhetünk weboldalunknak.

6. Minimalista menü

Egyre elterjedtebb, hogy asztali gépen is a mobilon, tableten megszokott hamburger menü ikon jelenik meg a felső navigációs sávban, a menüpontokhoz az ikonra kattintva férünk hozzá. Bár ez a menü kialakítás nagyon modern és minimalista, nem vagyok róla meggyőződve, hogy minden esetben felhasználóbarát is.

A mobilon és tableten is netező felhasználó nem akad fenn ezen a navigáción, rutinszerűen használja, de azok, akik inkább asztali gépen böngésznek – gondolok itt elsősorban az idősebb korosztályra -, kényelmetlennek és bonyolultnak találhatják az ilyen menükialakítást, mert ahelyett, hogy első látásra áttekinthetnék a menüpontokat, először futniuk kell egy kört, hogy ráakadjanak. Ezért ezt a megoldást körültekintően, a célközönség függvényében javasolt alkalmazni.

7. Átfedő rétegek

Az egymást átfedő rétegeket tartalmazó webdesign már 2019-ben is nagyot ment, sorra jelentek meg az ilyen megoldásokkal operáló honlapok. Kép a képen, szöveg a képen a legnépszerűbb elrendezések, szinte mindent lehet, de itt is, mint mindenütt, fő a mértékletesség: ne legyen túlzsúfolt, és ami a legfőbb, ne menjen a használhatóság rovására.

8. Lágy árnyékok

Visszatérőben van a képeknél és grafikai elemeknél alkalmazott lágy árnyékolás. Az árnyék kiváló eszköz arra, hogy 2D-es elrendezéseket egy kicsit felturbózzunk, mélységet adjunk a dolgoknak, és 3D-s érzetet keltsünk a felhasználókban.

9. Élénk és vibráló színek

A webdesignerek egyre bátrabb, néha egészen vad színpárosításokat alkalmaznak a figyelem felkeltésére, sokszor elég futurisztikus külsőt kölcsönözve a honlapoknak. Gyakori, hogy egy weboldal dizánja már akár 5-6 színt is tartalmaz. Újra reneszánszukat élik a neon színek, a telített színek sötétebb, tompább árnyalatokkal kombinálva szintén nagyon népszerűek.

A korábban csak nyomtatásban kedvelt duotone technika (2 élénk szín használata) az utóbbi években a webdesign területén is elterjedtté vált. Előnye, hogy nemcsak nagy kijelzőkön, hanem mobilokon is jól mutat. Mellette szól még az is, hogy a duotone effekttel szinte bármilyen fotót a saját márkánk színeihez tudunk alakítani.

10. Képek és illusztrációk kombinációja

Az egyik legnépszerűbb trend ma a webdesignban a fotók kombinálása kézzel rajzolt 2D-s illusztrációkkal. Az illusztráció általában vagy a kép egy részletét helyettesíti, vagy a képpel interakcióba lépve a két elem mókás keverékét eredményezi. Ezzel az eljárással a leghétköznapibb képeknek is bájt kölcsönözhetsz, illetve bonyolult, elvont koncepciókat könnyebben kommunikálhatsz a nagyközönség felé.

Ahogy a fentiekből látszik a webdesign jövőjét a régi stílusok és az új technológiák egyaránt alakítják. Feltűnő grafikai elemek, élénk színek, 3D illusztrációk alkotják az új trendek fő vázát, amelyeket remekül kiegészítenek az egykor kedvelt, majd háttérbe szorult és most újra népszerű eszközök, mint például a minták és árnyékok. Emellett a jövő weboldalai már minimalista navigációs menüvel és szemkímélő sötét tónussal látnak majd napvilágot. Egy biztos unatkozni nem fogunk, a jövő webdesignja tele lesz meglepetésekkel.

Kiemelt kép: Unsplash & Graphixdesign

Pin It on Pinterest

Share This